În perioada 22-24 februarie 2019, la Centrul spiritual Manresa a avut loc cursul de formare pentru responsabilii și educatorii grupurilor parohiale și specializate ASTRU Cluj. La curs au participat 27 de responsabili și educatori, alături de Consiliul de Conducere ASTRU Cluj, preoți și alți invitați, iar anul acesta au fost prezente și două membre ale grupului ASTRU Oradea. Tema cursului „Pe urmele apostolilor” a fost însoțită de motto-ul: „I-a trimis doi câte doi înaintea Sa în toate cetățile și locurile pe unde avea să treacă El” (Luca 10, 1).

În seara de vineri, participanții au fost întâmpinați, în jurul orei 18:00, într-un mod unic de către membrii Consiliului de Conducere și asistentul spiritual, părintele Sebastian Peșteșan. După cină a urmat un moment introductiv în care președintele ASTRU Cluj, Rosana Bălănescu, a prezentat echipa de organizare a cursului, programul și câteva reguli pentru buna desfășurare a evenimentului. A urmat prima sesiune din cadrul acestui weekend, „Zâmbim și noi mai cu talent?”, condusă de Paul Balint și Teodora Capan. Acest moment a constat în diverse activități de cunoaștere, unde participanții au avut ocazia să afle mai multe unii despre alții, să lucreze în echipe și să învețe să comunice mai bine între ei și să creeze conexiuni. Ziua de vineri s-a încheiat cu un moment de Adorație euharistică, ce ne-a ajutat să ne conectăm mai intim cu Dumnezeu. La finalul acesteia, părintele a adresat câteva cuvinte tinerilor, invitându-i să trăiască misiunea la care au fost chemați, pornind de la cele trei cântece cu care s-a încheiat rugăciunea.

Sâmbătă dimineața, cei prezenți au participat la Sfânta Liturghie celebrată de Preasfinția Sa, Florentin Crihălmeanu, alături de părintele Sebastian Peșteșan, asistent spiritual ASTRU Cluj, părintele Radu Tălpălariu, consilierul eparhial pentru tineret și părintele Titus Sas, consilier eparhial pentru cateheză și învățământ religios. Preasfințitul Florentin ne-a vorbit despre cum trebuie să avem grijă să nu fim asemenea cărturarilor care dau doar din ce au în plus. Noi suntem chemați să fim precum văduva din Evanghelie care a dat tot, chiar dacă era puțin în comparație cu cât dăduseră alții. A încheiat omilia cu o povestioară despre o fată care a trebuit să renunțe la un fular care îi era foarte drag pentru a-și salva viața, morala fiind că  Dumnezeu face totul pentru noi, dar așteaptă și de la noi anumite sacrificii, renunțări, muncă, etc. și în special sacrificii precum cel al văduvei, care a dat 100% din ce avea, nu a dat doar ceea ce avea în plus.

După Sfânta Liturghie a urmat cateheza părintelui Titus Sas, în cadrul sesiunii cu titlul „Mergeți doi câte doi”. Părintele le-a amintit celor prezenți că niciodată nu suntem singuri, pentru că îl avem pe Dumnezeu, dar că în calitate de responsabili trebuie să vestească împreună cuvântul lui Dumnezeu, prin faptele și cuvintele lor, aceasta fiind una dintre misiunile omului. Accentul s-a pus mult pe modelul personal și pe aspectele de care ar trebui membri să țină cont: punctualitate, rugăciune, seriozitate, implicare, asumare, energie, resurse. Dumnezeu ne dă tot ce avem nevoie pentru a ne îndeplini misiunea. Noi trebuie să fim atenți la cuvintele noastre, ca ele să răspândească adevărul și bucuria, nu minciuni și bârfe. Să nu ne descurajăm atunci când lucrurile nu merg bine, ci să avem încredere în puterea lui Dumnezeu. Să nu uităm să comunicăm și să dăm tot ce e mai bun. La final părintele Titus ne-a lăsat câteva cuvinte asupra cărora să medităm: „Pe toate le pot în Cristos, cel ce mă întărește” (Fil. 4, 13).

Laura Burcă și Eduard Socaciu au facilitat următoarea sesiune, numită „Turnul din Pisa”. Împărțiți în patru grupe, în patru încăperi diferite, tinerii eu avut sarcina de a construi o structură cât mai înaltă, și totodată stabilă, folosindu-se de spaghete, sfoară și scotch, pentru a putea susține bezeaua care trebuia așezată în vârf. La final, construcțiile au fost măsurate și testate astfel încât să respecte criteriile cerute. Scopul activității a fost acela de a-i învăța să lucreze în echipă, să comunice între ei și să își împartă sarcinile cât mai bine, deoarece aveau un timp limitat pentru îndeplinirea cerinței.

Următoarea etapă în program a fost sesiunea „Work Smart” condusă de Diana și Dorian Brăhaița, consilieri naționali ai sectorului copii, respectiv tineri în Acțiunea Catolică din România. În prima parte a activității, Dorian le-a vorbit despre personalitate, stilurile care se găsesc la diverse persoane și felurile în care ei pot percepe mediul în care își desfășoară activitățile. Participanții au avut ocazia de a răspunde la diverse întrebări și de a se informa cu privire la stilul lor și al altora, prin intermediul testului DISC (dominant, influent, stabil, conștiincios), care ulterior le-a permis să se înțeleagă mai bine unii pe alții. În a doua parte, Diana a condus o activitate practică în care membrii au fost împărțiți în trei echipe și așezați în trei încăperi diferite. Fiecare grup a primit sarcina de a construi din bețe de înghețată, plastilină și alte materiale, o parte a unui pod, urmând ca la final să unească părțile construcției și să vadă dacă se potrivesc. Prin această activitate practică, responsabilii și educatorii au avut ocazia de a identifica atributele personalității lor în timp ce îndeplineau sarcina dată în echipă.

A urmat sesiunea condusă de Laura Burcă și Teodora Capan, intitulată „S-a stricat tastatura”. În cadrul acesteia, cei prezenți au învățat mai multe despre scrierea unui articol. Într-o primă parte le-a fost prezentată structura unui articol, punându-se accent pe elementele principale care îl alcătuiesc. Pe lângă prezentare, atenția le-a fost captată și de faptul că au avut în fața lor o tastatură stricată, obiect sugestiv pentru titlul acestui moment. Partea practică a constat în realizarea unui articol individual despre programul cursului până în momentul respectiv.

Rugăciunea de seară, condusă de pr. Sebastian Peșteșan, a implicat tinerii în recitarea și cântarea Paraclisului Maicii Domnului.

În continuare, responsabilii au primit noi informații despre oportunitățile oferite membrilor ASTRU Cluj de a lua parte la activitățile naționale și proiectele internaționale pe care Acțiunea Catolică din România le va desfășura în acest an, dar și despre evenimentele din calendarul ASTRU Cluj.

„Shaorma cu de toate” a fost titlul sesiunii de seară, un titlu sugestiv, deoarece a cuprins patru tipuri de activități variate, lăsându-le participanților libertatea de a alege, după placul lor, cum doresc să își petreacă seara. Opțiunile au fost: atelier de origami, jocuri de societate, vizionare de film și colocvii/discuții unu-la-unu.

Duminică dimineața am început din nou cu participarea la Sf. Liturghie, celebrată de această dată de pr. Radu Tălpălariu. Părintele a vorbit tinerilor despre faptul că noi adesea, fără să ne dăm seama, ne asemănăm cu fiul cel mare din casa tatălui și despre cât de importantă este iertarea.
Sesiunea cu titlul „Bibliodrama” a fost condusă de Paul Balint și Eduard Socaciu, sesiune care s-a bazat pe punerea în scenă a textului Evangheliei din acea zi. Într-o primă etapă, Eduard le-a citit textul pentru ca tinerii să își poată alege personajele pe care vor să le joace, în funcție de cum li se potrivește. Au avut la dispoziție și anumite elemente de recuzită care să sugereze mai bine personajul ales, după care Paul le-a citit din nou textul, iar între timp ei puneau în scenă textul auzit. Activitatea a avut ca scop oferirea unui context în care aceștia să empatizeze unii cu alții, atât ca personaje, dar și în viața reală și să conștientizeze asemănările cu personajele pe care le-au ales.

Ultima sesiune, „Hai cu 5-ul!”, a fost cea de evaluare, condusă de Rosana Bălănescu și Laura Sopon. În cadrul ei, participanții au avut posibilitatea de a evalua cursul și de a oferi un feedback organizatorilor. Au început cu o evaluare informală unde tinerii s-au ajutat de patru zaruri și șase afirmații, iar apoi au completat un formular unde au putut oferi note fiecărei sesiuni, justificând punctajele acordate. Acest weekend a fost, pentru cei prezenți, unul în care au legat noi prietenii, au învățat mai multe despre ei și despre cei din jurul lor, despre cât de importantă este comunicarea. A fost un timp în familie, în care tinerii și-a făcut noi amintiri și așteaptă să se revadă cât de curând.

Teodora Ana Capan,
Secretar ASTRU Cluj


Album foto: Curs responsabili și educatori ASTRU Cluj – februarie 2019

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

two + seventeen =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.