În perioada 5-12 octombrie 2014, o delegaţie din partea ASTRU Cluj a paticipat, lângă Varșovia, Polonia, alături de tineri din alte 10 ţări, la Colocviul organizat de Coordonarea Europeană JECI-MIEC, intitulat “Tinerii creștini și sexualitatea în Europa secolului 21 – alegerea stilului nostru de viață”. Colocviul a fost găzduit de organizația poloneză membră a JECI-MIEC, KIK Drum Bun, în incinta Centrului Educativ pentru persoanele cu deficiențe de vedere din Laski.

Pe durata acestei săptămâni s-a încercat o mai bună înţelegere a sexualităţii ca o dimensiune centrală a vieţii umane şi a societăţii dintr-o dublă perspectivă, cea seculară şi cea religioasă, cu un impact orientat spre decizie şi acţiune în ceea ce priveşte tinerii şi societatea europeană.

Col4

În prima parte a acestei activități s-a insistat pe observarea realităților locale și înțelegerea problematicilor legate de tema acestui colocviu. A doua parte a constat în reflectarea asupra acestor idei și apărarea diferitelor perspective asupra sexualității umane prin dezbateri privind agenda unor partide politice fictive și discuții libere argumentând punctele de vedere individuale. A treia parte a săptămânii a presupus împărtășirea conținutului zilelor precedente cetățenilor Varșoviei printr-un flash-mob care exprima ideile centrale ale acestui colocviu.

După prima zi în care participanții au luat parte la Sf. Liturghie de deschidere a acestei activități, aceștia s-au cunoscut mai bine pentru a ști cu cine vor lucra în următoarele zile și au fost de asemenea implicați în activități de team-building. Prima activitate din partea de conținut a fost un joc de rol în care au văzut cum sunt privite rolul femeii și a bărbatului în ceea ce privește implicarea lor particulară în viața societății, evidențiind sau distrugând stereotipurile existente în ziua de azi. Ulterior, pe baza unei prezentări despre sexualitate din perspectivă psihologică, am încercat la nivel individual să găsim soluții mature în comportamentul uman față de nevoile care provin din complexitatea sexualități umane (biologic, fiziologic / psihologic, emoțional). Pentru acea seară participanții au ales să aprofundeze alături de Maria Wojcieszek, o participantă din Polonia, ideile pr. James * privind o posibilă soluție matură a comportamentului uman la nevoile sexuale existente, pornind de la integritatea personală definită de G.W. Allport. Ziua s-a încheiat cu seara interculturală, unde participanții au aflat informații noi despre țările reprezentate la această activitate și au degustat din bucatele tradiționale aranjate pe mese.

Col2

Următoarea zi a debutat cu rugăciunea de dimineață în comun, ca fiecare zi. Prima sesiune a fost un input din partea d-lui Clement Gougeon, membru al asociației franceze creștine D&G care după receptarea răspunsurilor din sală asupra a ce este o persoană homosexuală sau cum este homosexualitatea privită, a explicat în mod teoretic care sunt distincțiile între sexul biologic, orientarea/atracția sexuală și modul în care o persoană se identifică pe sine („feel sex”), pe care ei ca și asociație le-au definit. În continuarea acestei sesiune, dra. Barbara Purgal, având studii în psihologie și în domeniul familie și învățătura Bisericii Catolice, a făcut o prezentare a perspectivei Bisericii Catolice asupra sexualității și responsabilității umane în această privință, având ca punct de pornire Catehismul bisericii catolice și lucrarea Teologia Trupului a Sf. Ioan Paul al II-lea. La finele fiecărei prezentări a urmat o câte o sesiune de întrebări și răspunsuri atât ale experților cât și în rândul participanților. După aceste sesiuni informative a urmat rândul participanților de a prezenta situația lor națională în ceea ce privește realitatea locală, puncte de referință fiind, printre altele, căsătoria, divorțul, natalitatea, relația intre instituțiile religioase și cele seculare, permisivitatea legală în ce privește avortul și parteneriatele homosexuale. Ultima sesiune înainte de programul de seară a fost prezentarea problematicii pedofiliei, aspecte ce definesc acest comportament denaturat, ce este și ce nu este considerat a se încadra în definiția dată, prezentare care a provocat dezbateri în rândul participanților cu privire la cazuri concrete despre care știau. sfârșitul zilei a fost marcat de prezentarea organizațiilor și unor activități specifice care se realizează în cadrul acestora.

A treia zi a continuat cu o analiză a perspectivelor Bisericii și a altora seculare asupra stilului de viață recomandat de Biserică și cel actual propus de societate (ex. J. Buthler). Pe lângă prezentările propriu-zise care au fost punctul de pornire al discuțiilor în contradictoriu a participanților, și opiniile personale ale acestora au jucat un rol important în dezbaterile ad-hoc din cea de-a doua jumătate a celor două sesiuni. Prezentarea perspectivelor altor religii asupra problemelor de gender (Islam, Budism, Hinduism, Iudaism) a fost făcută de către participanți sub forma unui talk-show unde câte un reprezentant al fiecărei religii și-au prezentat punctul de vedere  și situația reală din rândul adepților în ce sunt privite problematicile legate de sexualitatea femeii și a bărbatului. Pentru ultima sesiune a acestei zile tot participanții au avut un rol activ, identificând cazuri de abuzuri sexuale atribuite Bisericii pe care apoi le-au prezentat ca idee centrală, ca mod de prezentare din partea media și propunerea unor soluții din partea grupului care a prezentat cazul. Ziua s-a încheiat cu introducerea în a doua parte a colocviului – pregătirea sesiunii din ziua următoare, care a aut rolul de a clarifica de ce este o perspectivă mai potrivită decât alta și care sunt argumentele în favoarea fiecărei părți.

Col3

Așa cum în parlamentul fiecărei țări există partide cu agendele și portofoliile individuale, tot la fel și în Euralia, o țară fictivă, s-au înființat trei partide – de stânga, de centru și de dreapta, care au primit agendele în forma lor foarte generală. Printr-un joc de rol, membrii partidelor și-au dezvoltat și susținut aceste agende și le-au propus cetățenilor țării nou înființate, în prima ședință de parlament. După sesiunea de întrebări și răspunsuri s-a trecut la vot, câștigător ieșind partidul liberal. Această activitate a continuat cu un moment de discuții și reflecții asupra jocului de rol. Plecând de la aceste discuții și cele din zilele precedente, după-masa acestei zile a fost rezervată pregătirii acțiunii comune în Varșovia. În pregătirea acestei acțiuni s-a ținut cont atât de temele abordate cât și de preferințele participanților în ce privește metoda folosită.

Ca și finalitate a acestui colocviu, penultima zi a fost o reflectare a acestui colocviu, prin prezentarea și transmiterea mesajului sumarizat printr-un flashmob în trei părți: în prima parte s-a atras atenția asupra importanței vieții și a binelui copilului (descurajarea și ruperea tăcerii față de avort și pedofilie), a doua parte promova relații sănătoase de cuplu (bazate pe iubire reciprocă, fidelitate, credință, respect, și onestitate), iar cea de-a treia parte a insistat pe respectul față de fiecare persoană umană, ca ființe umane demne și valoroase. După ce acest flashmob a fost desfășurat în patru puncte cheie în centrul Varșoviei, participanții au luat masa împreună, iar apoi au vizitat capitala până la lăsarea serii.

Col1

Ziua care a încheiat această activitate a fost începută cu o rugăciune comună și s-a terminat cu Sf. Liturghie de închidere a activității mari. Dimineața s-a discutat punerea în practică a acțiunii din ziua precedentă, dar și identificarea modalităților particulare specifice fiecărei organizații de a multiplica mesajul acestor zile. Membrii prezenți au luat în considerare atât activități destinate organizației lor locale, dar și parteneriate cu organizațiile din vecinătatea lor. S-a continuat cu evaluarea informală și scrisă a colocviului de către participanți, și cu ceremonia de încheiere a activității, iar seara după Sf. Liturghie, participanții au mulțumit gazdelor pentru primirea și ajutorul acordat în orice moment.

Col6

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

13 − 5 =

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.